Tikkurila “- Vi behövde snabbt en Digital strateg / Projektledare som kunde axla projektet så vi inte hamnade i tidsnöd”

ulrikaberg

Ulrika Berg, fd Varumärkeschef Tikkurila (Tikkurila har bla varumärkena Alcro och Beckers)

tikkurilalogoliten

 

 

 

 

Du hyrde in en interimskonsult till rollen som Digital strateg /projektledare, varför?

-“Vi satt i stora utmanade IT-projekt kopplade till nytt CMS, införande av PIM och så småningom nya sajtlanseringar med allt vad det innebär. I den här fasen valde nyckelpersonen i projektet att säga upp sig och jag stod utan en digital specialist. Vi behövde snabbt få in en ny kraft och jag vet av erfarenhet hur svårt det är att hitta rätt person och hur lång tid det tar att rekrytera.” 

 Kunde du inte projektanställt själv?

-Fokus var att snabbt kunna hitta en person som skulle kunna axla projektet så vi inte hamnade i tidsnöd. Det är krävande att dels hitta rätt kompetens men att dessutom springa på någon som kan börja med några veckors varsel kändes i stort sett omöjligt. Det här kunde Interim Marketing Solutions hjälpa mig, utifrån ett brett nätverk i branschen.

Johan på Interim Marketing Solutions har en bra överblick över konsulter som är tillgängliga både genom deras databas men också genom att de aktivt söker upp konsulter. Eftersom att de hela tiden arbetar med olika uppdrag för olika uppdragsgivare har de mycket kontakter och får bra koll på vilka hyrkonsulter som är bra och vilka som är tillgängliga. 

 Hur gick det med den inhyrda konsulten?

-Mycket bra. Hon överlevererade, i vissa sammanhang var hon för långt fram så att vi andra inte hängde med MEN det ökar också kunskapsnivå hos många som inte tidigare varit så insatta i de digitala tankesätten. Hon är nu fast anställd.