Skapa en årsredovisning som gör intryck
Att sammanställa en årsredovisning är mer än en plikt för företag; det är en gyllene möjlighet att berätta er historia och visa er framgång. En väl utformad och positiv rapport ger aktieägare och investerare ökat förtroende för företaget och kan attrahera fler investerare. Redovisningen skapar förtroende hos era intressenter genom tydlighet och transparens, vilket är avgörande i dagens affärsklimat. Detaljer kring företagets ekonomi och verksamhet signalerar att företaget är transparent och pålitligt.
Tydlighet är avgörande
Med lättillgänglig och tydlig information kan ni stärka relationerna med både kunder och investerare. Visuell attraktionskraft spelar en viktig roll.
Att fylla sidorna med siffror rakt upp och ner blir överväldigande tungt och svåröverskådligt för läsaren. Genom att lätta upp layouten med grafik och bilder kan ni göra er rapport mer tilltalande och förvandla komplexa data till insikter som verkligen sticker ut.
Tillför en personlig touch genom att inkludera meddelanden från ledningen samt berättelser om viktiga händelser under året. På så sätt engagerar ni läsarna på ett djupare plan.
Visa på tillväxtmöjligheterna
Beskriv framtida projekt, mål och tillväxtmöjligheter. Genom att framhålla hur företaget planerar att växa kan ni locka nya investerare och partners som vill vara en del av företagets framsteg. Det är också positivt att lyfta fram företagets investeringar i forskning, nya produkter och teknologier som kan vara lockande för marknaden.
Förstärk relationen med kunderna
Inkludera berättelser om framgångsrika kundprojekt och case studies som visar hur företaget hjälpt befintliga kunder. Detta bevisar företagets förmåga att leverera värde och är en stor hjälp vid införsäljning till nya potentiella kunder.
Om ni har partnerskap med välkända företag, kan ni belysa dessa relationer för att stärka företagets position på marknaden. Det bäddar också för fler framtida samarbeten.
Utnyttja redovisningen i marknadsföring
En annorlunda idé är att skapa årsredovisningen i flera olika format. Dels en tryckt pappersprodukt som också kan laddas ner i pdf-format, och dels i form av en video och audio. Det är nästan en självklarhet standardpresentation i Keynote eller Powerpoint som kan användas vid en presskonferens. Allt fler företag presenterar dessutom årsredovisningen som en interaktiv produkt online.
Varför inte diskutera innehåll och resultat i en podcast? Enskilda höjdpunkter kan lyftas ut och användas i inlägg på sociala medier. Genom att utnyttja innehållet maximalt och presentera det i olika format och kanaler så når man ut till många fler.
Ett instrument för rekrytering och för employer branding
Använd årsredovisningen för att lyfta fram företagets tillväxt, stabilitet och företagskultur. Detta kan vara ett bra verktyg för att attrahera talangfulla medarbetare och positionera företaget som en attraktiv arbetsgivare. Årsredovisningen kan alltså användas som ett verktyg även för employer branding.
Koppla till hållbarhetsredovisningen
En annan viktig aspekt är att koppla årsredovisningen till hållbarhetsredovisningen. I en tid där hållbarhet står i fokus är det avgörande att visa hur ert företag arbetar för en bättre framtid. Genom att integrera hållbarhetsinitiativ i rapporten kan ni visa att ni tar ansvar för ert avtryck och har en långsiktig strategi för hållbar utveckling. Det stärker varumärket och tilltalar kunder som värdesätter ansvarsfullt företagande.
Vi ger er stöd i arbetet
För att göra processen ännu smidigare kan vi på IMS erbjuda konsulter som stöttar er i arbetet med att skapa en årsredovisning som inte bara uppfyller lagkrav, utan också imponerar på läsarna. Våra konsulter är experter och kan hjälpa er att formulera en rapport som reflekterar er verksamhets framsteg och ambitioner, och som inspirerar till fortsatt engagemang.
Att skapa en årsredovisning är en chans att inte bara dokumentera, utan också att rikta blicken mot framtiden. Låt oss tillsammans skapa en rapport som gör intryck. Kontakta IMS redan idag, så tar vi ett samtal om hur vi kan stötta och förbättra företagets årsredovisning.